HISTORIA

Ruissalon Telakka sai alkunsa vuonna 1889, kun Turun maistraatti antoi insinööri Alexander O. Crichtonille luvan perustaa veneveistämö Hevoskarin niemelle. Jo kolmen vuoden toiminnan jälkeen Turun Veneveistämö siirtyi varakonsuli G. A. Lindblomin omistukseen ja siitä alettiin käyttää nimeä Åbo Båtvarf.

 

Veistämö oli pitkään Pohjoismaiden suurin veneveistämö, josta vietiin veneitä aina valtamerien taakse asti. Runsaan kuuden vuosikymmenen aikana veistämöllä valmistui yli 5000 venettä, joista suuri osa päätyi kuninkaallisten ja muiden aikansa mahtimiesten, omistukseen.

 

Tunnetuimpia Turun Veneveistämöllä rakennetuista veneistä ovat kirjailija Göran Schildtin Daphne, turkulaisen laivanvarustaja Hans von Rettigin Clipper, akateemikko Yrjä Väisälän Johanna ja Henrik Ramsayn Regina, joka on nykyään ruotsalaisen Wallenberg-suvun omistuksessa.

 

Turun Veneveistämöllä rakennettujen veneiden korkeasta laadusta kertoo se, että ne ovat edelleen arvostettuja klassisia purje- ja moottoriveneitä harrastavien keskuudessa. Entisöitynä näitä arvoveneitä purjehtii maailman merillä vielä kymmeniä.

 

Alkuperäisen veistämön tarina päättyi 1954, minkä jälkeen telakka-alue siirtyi Turun Satamalaitoksen käyttöön. Noina vuosina telakka toimi muun muassa tukikohtana satamaväylän merimerkkien huolloista ja korjauksista vastaaville väylänhoitajille. Vuodesta 2013 alkaen telakka rakennuksineen on siirtynyt Turun kaupungin kiinteistöliikelaitoksen ja merenkulkuyhtiö Alfons Håkans Oy Ab:n hallintaan.